سالهاست که مشتریان به شیوه خرید از فروشگاه های بزرگ عادت کرده اند . این فروشگاه ها با مساحت های زیاد همه نوع کالایی را در خود جای داده اند. خرید سنتی تا به امروز توانسته است بسیاری از نیازهای مشتریان را جوابگو باشد .

از جمله محاسن خرید سنتی نسبت به خرید اینترنتی عبارتست از :
- امکان لمس و حس فیزیکی کالاهای مورد نظر در فروشگاه های سنتی
- امکان ارتباط با دیگران و برآورده شدن نیازهای اجتماعی در هنگام خرید از فروشگاه های سنتی

گرچه افراد به شیوه خرید سنتی عادت کرده و آن را پذیرفته اند اما این شیوه خرید مشکلات و موانعی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از :
1.    عدم راحتی که علل آن بدین شرح است : شلوغی فروشگاه ها مخصوصا در فصل تعطیلات ، احتمال تمام شدن کالاهای موجود در انبار ، وجود فروشندگان غیر ماهر و بی تجربه ، نیاز به صرف وقت نسبتا زیاد برای انجام خرید
2.    نیاز به حرکت و جابه جایی فیزیکی برای یافتن کالای مورد نظر
3.    مشکل بودن مقایسه شرایط خرید و محصول به دلیل بعد زمان و مکان

این معایب در خرید سنتی باعث شده مشتریان به دنبال راه های جایگزین باشند و به نظر می رسد خرید از طریق اینترنت بتواند تا حدودی این مانع را برطرف نماید.

اما ابتدا باید دانست فروشگاه آنلاین چیست؟

----------------------------------
فروشگاه آنلاین یک وب است که مانند یک فروشگاه سنتی، اجناس مختلفی را برای فروش عرضه می‌کند. خریداران پس از ورود به آن، در کاتالوگ محصولات جستجو می‌کنند و کالاهای موردنظر خود را سفارش می‌دهند.
پس از تکمیل سفارش، هزینه‌ی آن بعد از رویت محصول توسط شما در درب خانه یا محل کار شما و پرداخت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا انجام می شود.

پس از مشاهده و تأیید سفارش توسط مسئول فروشگاه، مأمور پست کالا را در محل فروشنده تحویل می‌گیرد و در کمترین زمان به دست خریدار می‌رساند.

خرید آنلاین چه مزایایی نسبت به خرید سنتی دارد؟
---------------------------------------------------------
* امکان خرید آسان و سریع از منزل که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و هزینه خواهد شد (وقتی خریدار میتواند با چند کلیک خرید کند و در زمان کوتاهی مأمور پست کالا را در منزل به او تحویل دهد، چرا ساعت‌ها وقت خود را در ترافیک و هوای آلوده و گرما و سرما تلف کند؟)
* امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز
* معمولاً تنوع کالاهای عرضه شده در یک فروشگاه آنلاین بسیار بیشتر از یک فروشگاه سنتی است
* امکان جستجو و مقایسه بین کالاهای مختلف و مشاهده‌ی اطلاعات تفصیلی هر کالا فراهم است
* بسیاری از کالاها از طریق فروشگاه‌های سنتی در محل سکونت خریدار در دسترس نیستند. به خصوص برای ساکنان شهرهای کوچک‌تر خرید اینترنتی گاه تنها امکان دسترسی به برخی کالاها است
* برخی کالاها در فروشگاه‌های آنلاین ارزانتر از فروشگاه‌های سنتی عرضه می‌شوند.